Zilele acestea, între 3-5 decembrie, în România are loc primul workshop regional organizat vreodată pe tema monitorizării copiilor aflați în afara sistemului de învățământ și a celor cu risc de abandon școlar. Acest eveniment este organizat de UNICEF și de Institutul de Statistică al UNESCO în colaborare cu Ministerul Educației Naționale din România.

De la adoptarea Declarației Universale a Drepturilor Omului, în anul 1948, dreptul la educație al tuturor copiilor a fost reafirmat în numeroase tratate și convenții și încorporat în constituții și legi, așa cum s-a întâmplat și în România. Cu toate acestea, există încă în regiunea noastră sute de mii de copii care nu merg la școală în mod regulat.

Faptul că astăzi sunt prezente în România, la acest workshop, delegații din 12 țări, compuse din reprezentanți ai guvernelor și ai societății civile, reprezintă o recunoaștere a acestei provocări și a importanței acestui subiect.
Este important să subliniem și faptul că, pe lângă reprezentanți ai sectorului educațional, sunt prezenți aici și delegați ai altor ministere, inclusiv ai Ministerului de Interne, al Sănătății, al Dezvoltării Sociale, dar și reprezentanți ai Birourilor de Statistică.

Philippe Testot-Ferry, Sandie Blanchet, Remus Pricopie, Liliana Preoteasa, Codrin Scutaru Credit foto: @UNICEF/Radu Sandovici

Philippe Testot-Ferry, Sandie Blanchet, Remus Pricopie, Liliana Preoteasa, Codrin Scutaru
Credit foto: @UNICEF/Radu Sandovici

Poate mai mult decât orice reuniune anterioară pe tema copiilor care nu merg la  școală, workshopul de săptămâna aceasta subliniază că reducerea excluderii din sistemul de învățământ necesită o colaborare cros-sectorială.
Faptul că suntem cu toții împreună aici demonstrează că am înțeles că ne privește pe toți faptul că un copil nu merge la școală. De asemenea, demonstrează angajamentul nostru de a lucra împreună pentru a ne asigura că toți copiii au posibilitatea de a obține o educație de calitate.

În România, UNICEF, împreună cu autoritățile centrale și locale, a lansat recent un nou proiect-pilot în 45 de comune. Scopul acestuia este de a dezvolta servicii inovatoare, integrate, de protecție socială, educație și sănătate în județul Bacău, pentru a îmbunătăți viața copiilor și a familiilor lor prin facilitarea accesului la școală, la asistență medicală, servicii de asistență socială și la măsuri de protecție a copilului.

Philippe Testot-Ferry, Sandie Blanchet, Remus Pricopie, Liliana Preoteasa Credit foto: @UNICEF/Radu Sandovici

Philippe Testot-Ferry, Sandie Blanchet, Remus Pricopie, Liliana Preoteasa
Credit foto: @UNICEF/Radu Sandovici

Acest nou proiect demonstrativ se bazează pe dovezile pe care le-am generat deja la nivel local, potrivit cărora serviciile comunitare, care lucrează îndeaproape cu școlile, pot preveni abandonul școlar al copiilor vulnerabili și le pot îmbunătăți performanțele școlare.

Nu avem nicio îndoială că, în următoarele trei zile, vom auzi exemple de bune practici din partea mai multor delegații și că acest schimb de experiență va sprijini dezvoltarea, punerea în aplicare, monitorizarea și evaluarea de noi politici în țările noastre.

Credit foto: @UNICEF/Radu Sandovici

Acest workshop este parte a Inițiativei Globale privind Copiii aflați în afara Sistemului de Învățământ, care a fost lansată în 2010 de către UNICEF și Institutul de Statistică al UNESCO.

Patru ani mai târziu, 26 de țări și șapte regiuni au efectuat studii privind copiii care nu merg la școală, însă există unii copii care sunt invizibili în analize. În ceea ce îi privește pe cei mai vulnerabili și marginalizați copii, datele sunt deosebit de puține. Acest workshop va oferi noi metodologii și instrumente pentru identificarea și monitorizarea acestor copii care sunt în prezent invizibili sistemului de educație.

Dacă vrem să sprijinim într-un mod mai eficient copiii care sunt excluși de la educație, trebuie mai întâi să aflăm de ce sunt excluși. Iar pentru a afla acest lucru, avem nevoie de informații corecte. Acest workshop va fi un pas important în atingerea acestui obiectiv important.

Un studiu recent privind Costul Investiției Insuficiente în Educație, lansat de UNICEF și realizat în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, a arătat importanța investițiilor în educație – nu numai pentru copii, ci și pentru întreaga economie. Una dintre recomandările care reies din acest studiu este de a genera date mai rapid și într-un mod transparent.

Acum câteva săptămâni, Comitetul Nobel a atribuit prestigiosul Premiu pentru Pace Malalei Yusafzai, pentru angajamentul și munca depusă în scopul respectării drepturilor copilului, în special a dreptului la educație.
Malala spunea: “Un copil, un profesor, o carte, un stilou pot schimba lumea. Educația este singura soluție“.
Sperăm că acest workshop va contribui la realizarea visului ei și a visului a milioane de copii: să meargă la școală și să învețe!