În România sunt aproape 1,7 milioane de adolescenți cu vârste cuprinse între 10 și 17 ani. Ca și alți adolescenți, fete și băieți din întreaga lume, ei au de întâmpinat provocări, dar se bucură și de oportunități.

Ultimele cercetări efectuate în domeniul neuroștiinței arată că adolescența este o etapă crucială în dezvoltarea creierului uman. Adolescenții sunt mai înclinați să se expună riscurilor deoarece creierul lor nu este încă dezvoltat pe deplin. Alegerile făcute în adolescență influențează puternic stilul de viață de mai târziu, de unde și importanța de a face alegeri sănătoase în această etapă de viață.

@ UNICEF / Alexandru Padurariu

@ UNICEF / Alexandru Padurariu

În același timp, studii efectuate asupra dezvoltării creierului evidențiază gradul crescut de flexibilitate a creierului în perioada adolescenței, când pot fi dezvoltate abilități care nu au fost deprinse în copilărie. Pentru adolescenții vulnerabili, această a doua decadă de viață reprezintă o a doua șansă. Aceste cercetări ne dau speranțe în contextul unor date extrem de îngrijorătoare.

Anul trecut, aproape 17.000 de adolescente sub 19 ani erau însărcinate. De asemenea, obezitatea, consumul de alcool, fumatul și abuzul de droguri sunt în creștere în rândul adolescenților.

În zonele urbane, consumul de substanțe așa numite „etno-botanice” amenință sănătatea și chiar viața a sute de adolescenți și tineri, incluzând aici și riscul de infectare cu HIV. Potrivit unui studiu recent realizat de UNICEF, 19% din adolescenții cu vârste cuprinse între 15 și 18 ani se aflau anul trecut în afara sistemului de educație, ceea ce reprezintă o amenințare serioasă la șansa lor de a obține o slujbă bine plătită.

 Adolescența este o perioadă în care evenimentele negative din copilărie (precum abuzul, abandonul, violența, sărăcia extremă) pot avea un impact grav – este, în același timp, și o perioadă în care adolescenții pot fi ajutați să deprindă abilitățile noncognitive de care au nevoie și pe care poate nu le-au dezvoltat în copilărie (rezistența, optimismul, încredea de sine, determinarea etc.). Provocarea de azi este transpunerea acestor cercetări în programe și proiecte.

În cadrul acordului de parteneriat încheiat cu Guvernul României, UNICEF, împreună cu Ministerul Tineretului, Primăria Sectorului 4 al Capitalei, Asociația ALIAT și adolescenții, lansează astăzi un proiect pilot destinat adolescenților.

Noul Centru de Resurse pentru Adolescenți va oferi adolescenților, într-un singur loc, suport social, psihologic, consiliere în carieră și în vederea dezvoltării personale, dar și oportunități de contribuție la o societate incluzivă, ajutând astfel la îmbunătățirea abilităților lor noncognitive.

În mod concret, Centrul va organiza activități de grup în care adolescenții vor avea posibilitatea de a discuta cu un expert despre subiecte importante precum relațiile sau sănătatea; în cazul în care un adolescent semnalează o problemă anume, cum ar fi violența, Centrul va colabora cu Departamentul de Protecția Copilului în identificarea unei soluții la respectiva problemă; de asemenea, personalul centrului va merge în școli pentru a organiza, împreună cu consilierul școlar, o serie de sesiuni pe diferite teme, precum consilierea în carieră, comportamentul ostil în școală sau fumatul.

În acest sens, este esențial ca personalul Centrului să clădească încrederea adolescenților și să afle de la adolescenți care le sunt prioritățile, precum și să dezvolte activități și parteneriate atractive pentru alte instituții locale relevante. Astfel, Centrul va deveni o punte între adolescenți, în special cei vulnerabili, și comunitate, respectiv familie.

Aceste servicii noi și integrate vor fi evaluate cu regularitate. Experiența și evidențele rezultate în urma activității acestui Centru vor fi folosite pentru a îmbunătăți politicile și alocările bugetare destinate adolescenților din România.

În acest sens, acest Centru este direct legat de Strategia Națională pentru Tineret recent aprobată de Guvernul României și elaborată cu asistența tehnică a UNICEF, în strânsă colaborare cu autoritățile locale și societatea civilă.

Doamnelor și domnilor,

Adolescenții se luptă să-și creeze propria identitate. Își doresc să aibă oportunitatea de a-și aduce contribuția la lumea din jurul lor, dar încă sunt la vârsta la care au nevoie de protecție.

Așa cum știți, anul trecut, unei adolescente pe nume Malala Yousafzai i-a fost atribuit Premiul Nobel pentru Pace ca recunoaștere a luptei ei pentru drepturile copiilor. Părinții lui Malala i-au fost alături pe tot parcursul determinării ei de a-și realiza dreptul la educație.

Cu toții trebuie să învățăm de la ei: pentru o dezvoltare deplină, adolescenții au nevoie de sprijin și îndrumare în această perioadă de tranziție de la copilărie la maturitate – dacă beneficiază de acest sprijin, adolescenții pot schimba lumea. În calitatea noastră de părinți, de comunități, de autorități centrale și locale și de societate civilă, e nevoie să investim mai mult în adolescenți și să susținem dreptul adolescenților la educație, sănătate și protecție pentru a-i ajuta să își împlinească potențialul.